خلاصه ای از دروس پایه دوم سیکل

«بسم الله الرحمن الرحیم»

علوم و معارف قرآنی

محتوای کلی سوره بینه: نود و هشتمین سوره قرآن است که مدنی و۸ آیه دارد و به نام های «اَلبَریّه» و «لم یکن» نیز شهرت دارد.

درفضیلت این سوره از رسول خدا (صلی الله علیه وآله)نقل شده است : هرکه سوره بینه را قرائت کند از مشرکان به دور است و جزء پیروان دین محمد(صلی الله علیه وآله)بوده وخداوند اورا به مؤمن محشور کرده و به آسانی از او حسابرسی می کند.

این سوره پیامبر خدا را به عنوان بینه و دلیل روشن دین معرفی می کند ، بینه ای که با آمدنش ،کافران حجتی برای نپذیرفتن هدایت ندارند.

اخلاق عملی

ائمه معصومین علیه السلام درباره حفظ ونگهداری زبان از گناه و معصیت به طور جدی توصیه کرده اند،زیرا بسیاری از خطاهایی که از انسان سر میزند به خاطر عدم کنترل زبان است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: إنّ اکثر خطایا ابن آدم فی لسانه.

یکی از آفات زیانبار زبان که از گناهان بزرگ به شمار می رود غیبت است. غیبت به کسر غین یعنی پشت سر دیگران بدگویی کردن و سخن ناخوش گفتن.

قرآن در چند مورد شدیدآً از غیبت نکوهش کرده و از آن نهی نموده است : وَیلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ . وای بر عیب جویان هرزه گوی . و…

در روایات اسلامی نیز به طور جدی از غیبت کردن نهی شده و آثار سوئی برای آن بیان شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: درهمی که انسان از ربا به دست می آوردگناهش نزد خدا از(۳۶)زنا بزرگتر است و بالاترین ربا معامله کردن با آبروی مردم است.

نحو

نواسخ در اصطلاح ، کلماتی هستندکه هرگاه بر سر مبتدا و خبر در آیند،اعراب آنان را نسخ می کنند و اعراب جدیدی به آنها می بخشند. مانند:کان

سعیدٌ عادلٌ (نسخ) کان سعید عادل (اعراب جدید) کان سعیدٌعادلاً

اقسام نواسخ :

۱.افعال ناقصه ،افعال مقاربه و حروف شبیه به «لَیسَ»

  1. حروف مشبهه بالفعل ، «لا»ی نفی جنس .

افعال ناقصه : کان(بود). لَیسَ(نیست).صارَ(گردید).اَصبحَ ،أضحی،أمسی، ظَلّ ، بات، مازال،مادامَ، ما فَتِیءَ ،مَا انفَکَّ ،مابَرحَ

اسام خبر افعال ناقصه :۱)اسم مفرد:أصبَحَ سعیدٌ أسداً ۲ )جمله:کانَ سعیدٌ یَنجحُ  ۳)شبه جمله: لیَسَ سعیدٌ فی الدّار

عقاید

امام در لغت کسی است که عده ای به او اقتدا کنند و او را پیشوای خود قرار دهند و از او تبعیت کنند و تسلیم او باشند، اعم از اینکه به راه مستقیم هدایت کند یا به گمراهی دعوت کند.

امام در علم کلام و در اصطلاح «کسی است که از ناحیه خداوند برای جانشینی پیامبر و ساماندهی مسائل دینی و دنیوی بشر برگزیده و توسط پیامبر به مردم ابلاغ می گردد و اطاعت از او واجب است.»

در روایات معنای مرکز ی امامت «افتراض الطاعه»دانسته شده است. افتراض الطاعه بیانگر عصمت ، علم الهی، ولایت امام بر همه انسان هاست، نه فقط امت اسلامی. همچنین شامل اطاعت سیاسی و اجتماعی،و اثبات کننده حاکمیت سیاسی – اجتماعی امام است.

حفظ موضوعی

موضوع : وجوب حجاب وحکمت آن          (آیه۵۹ سوره احزاب)

«یا أیها النّبی ُ قُل لِأزواجِکَ وَ بَناتِکَ و نساءِ المُؤمنینَ یُدنینَ علیهِنَّ مِن جَلابیبِهِنَّ ذلکَ أنی أن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَینَ و کان اللهُ غَفوراً رحیماً»

ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنان کسلنی که مؤمن هستند بگو چادرهایشان را بر خود فرو پوشند تا بدن،آرایش و زیورهایشان در برابر نامحرمان قرار نگیرد این پوشش به این که عفت و پاکدامنی شناخته شوند نزدیک تر است و در نتیجه از سوی مردم بی تقوا مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و خدا همواره آمرزنده مهربان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.