ولادت امام هادی علیه السلام

داستان کوتاه تولد امام هادی علیه السلام

طبق آنچه تاریخ ‌نویسان آورده اند:

یکى از اصحاب امام محمّد جواد علیه السلام – به نام محمّد بن فرج حکایت کند:

روزى حضرت ابوجعفر، امام جواد علیه السلام مرا در محضر مبارک خویش فرا خواند.

وقتى بر آن حضرت وارد شدم و نشستم ، اظهار داشت : امروز قافله اى به این محلّ آمده است و تعدادى کنیز براى فروش همراه خود آورده اند.

و سپس کیسه اى را – که مبلغ شصت دینار در آن بود – تحویل من داد و ضمن فرمایشاتى ، مطالبى را پیرامون کنیزى بیان نمود؛ و حالات و خصوصیّات آن کنیز را از جهت قیافه ، قامت و لباس توصیف کرد.

بعد از آن که امام جواد علیه السلام ، مطالب لازم را بیان نمود، به من دستور داد تا به سمت آن قافله حرکت کنم و آن کنیز مورد نظر را خریدارى نمایم .

پس طبق دستور حضرت حرکت کردم ، هنگامى که به محلّ فروش کنیزان رسیدم ، کنیزان را یکى پس از دیگرى تفحّص و جستجو کردم تا سرانجام ، کنیز مورد نظر حضرت جواد علیه السلام را – که توصیف و معرّفى نموده بود – پیدا کردم .

و در نهایت ، او را به همان مقدارى که حضرت داده بود خریدارى کرده و خدمت امام علیه السلام آوردم .

این کنیز نامش سمانه (جمانه ) بود؛ و طبق إ قرار و اعتراف خودش ، دست هیچ نامحرمى به او دراز نشده بود؛ و صحیح و سالم در خدمت امام محمّد جواد علیه السلام حضور یافت .

این همان کنیزى مى باشد که حضرت امام علىّ هادى علیه السلام از آن بانوى مجلّله ، متولّد شد.

همچنین مورّخین و محدّثین به نقل از علىّ بن مهزیار و محمّد ابن فرج حکایت کنند:

ولادت پُر میمنت و با سعادت امام هادى علیه السلام همچون ولادت دیگر امامان و اوصیاء رسول خدا صلوات اللّه و سلامه علیهم ، واقع شد.

و مادر آن حضرت ، نیز یکى از زنان بافضیلت و باکمال زمان خویش بوده است ، همان طورى که امام هادى علیه السلام ، ضمن فرمایشاتى در رابطه با منزلت و مقام والاى آن بانوى مکرّمه و بزرگوار، چنین اظهار نمود:

مادرم ، زنى با معرفت و با فضیلت بود؛ و نسبت به من معرفت کامل داشت و تمام مسائل و حقوق الهى را در همه موارد رعایت مى کرد، او اهل بهشت مى باشد.

و سپس افزود: تا قبل از پدرم ، حضرت جواد الا ئمّه علیه السلام دست هیچ انسانى به او نزدیک نشده بود.

همچنین آورده اند:

منوّره مراجعت مى نمود، چون در محلّى به نام صُریا – سه فرسخ مانده به شهر مدینه طیّبه – رسیدند، نوزادى عزیز و مبارک به نام حضرت ابوالحسن ، امام علىّ هادى علیه السلام ، همانند دیگر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، پاک و پاکیزه ؛ و همچون جدّ بزرگوارش ، امام موسى کاظم علیه السلام در حال بازگشت از شهر مکّه معظّمه به مدینه طیّبه ، دیده به جهان گشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.