شرح دعای ماه رجب

شرح دعای ماه رجب توسط مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد.

جلسه اول:

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد:

حس خوبِ عید فطر را باید از ماه رجب رقم زد

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، حسّ خوب عید فطر را نتیجه عبادت در ماه رجب دانست.

خانم نیکپور در جلسه مجازی، ماه رجب را اولین ماه در فصل بهار معنویت انسان خواند که مقدمه درک برکات ماه شعبان و رمضان است.

وی در تبیین فضیلت این ماه به حکایتی از پیامبر استناد نمود که در عبور از قبرستانی، چند بار ایستادند، گریستند و فرمودند بعضی از اهل قبور را در حال عذاب می بینم و برایشان دعا می کنم. اگر اینان یک روز از ماه رجب را روزه گرفته، یا یک شب را عبادت کرده بودند، عذاب از آنها برداشته میشد.

استاد حوزه، یکی از علتهای بی توجهی به اشیاء، زمان‌ها و انسان‌های مهم را، عدم شناخت و معرفت نسبت به آنها ذکر نمود و بر شناخت این ماه عظیم تاکید ورزید.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد،برای بیان عظمت این ماه مبارک به روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) استناد نمود که ماه رجب ماه بزرگی است و هیچ ماهی با آن برابری نمی کند.

وی، توجه به سیره پیامبر و تذکر فراوان ایشان مبنی بر عبادت در این ماه را از دیگر دلایل فضیلت ماه رجب برشمرد و افزود: پیامبر اسلام عبادت کنندگان در این ماه را رحمت شدگان در درگاه الهی می دانست.

کارشناس مذهبی، با اشاره به روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام،چهار شب(اول ماه، لیله الرغائب، نیمه ماه و بیست و هفتم رجب) را دارای اهمیت ویژه دانست که عبادت در یکی از این چهار شب، دوزخ را بر انسان حرام می کند.

خانم نیکپور روایت امیرالمومنین را به عنوان سومین دلیل اهمیت ماه رجب خواند که بهشت را به صدقه دهنده در این ماه ارزانی می کنند، بهشتی که هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و به ذهن کسی هم خطور نکرده.

وی صدقه را شامل انفاق مالی، زبانی، دست، چشم(نگاه زیبا) و… برشمرد و بر این مهم تاکید ورزید.

استاد حوزه، روایت امام رضا(علیه السلام) را به عنوان فضیلتی دیگر ذکر نمود که خداوند متعال بهشت را بر کسی واجب کرده که در رجب روزه بگیرد.با روزه روز اول، بهشت، با روزه نیمه رجب، قدرت شفاعت (در حدّ شفاعت دو قبیله بزرگ)و با روزه آخر رجب، پادشاهی در  بهشت شامل انسان می شود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد،سکرات موت، عذاب قبر، هول قیامت را از مواقف سخت برای انسان دانست که با توجه به فرمایش امام صادق(علیه السلام) با روزه گرفتن در این ماه مبارک، خداوند انسان را از این سختی ها حفظ می کند.

وی در پایان نماز سلمان را از تعلیمات پیامبر به آن بزرگوار ذکر نمود و با اشاره به نحوه قرائت آن در اول، نیمه و آخر ماه، بر توشه گرفتن از این ماه تاکید ورزید.

جلسه دوم:

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)یزد:
اعمال خیر انسانها عاریه ای از سوی خداوند متعال است

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد،اعمال خیر انسان را عاریه ای از جانب خداوند متعال دانست.

خانم نیکپور در اولین جلسه مجازی شرح دعای خاصه ماه رجب، این دعا را از تعلیمات خاصه امام صادق(علیه السلام) به یکی از یاران خود در پاسخ به چگونگی درخواست رحمت الهی ذکر نمود.

وی در تبیین فراز اول این دعا(یا مَنْ اَرجوهُ لِکُلِّ شَیْء) خداوند را منشأ همه خیرات ذکر نمود و با استناد به آیه ٧٩ سوره نساء، اعمال خیر انسانها را عاریه ای از جانب حق تعالی دانست.

کارشناس مذهبی در توضیح این مطلب به روایتی از امیرالمؤمنین(علیه السلام) استناد نمود که علم، ریشه همه خیرات و جهل، ریشه همه بدیهاست. پس طبق این فرمایش،خداوند، عالِم به همه چیز و منشأ همه خوبی هاست.

خانم نیکپور رابطه انسان با خدا را همچون رابطه زمین با خورشید مطرح نمود که ذات و هستی خود را از حق تعالی دارد و پرورش عمل صالح در وی از برکت توجه ذات اقدس الهی است.

وی در ادامه اظهار داشت:خدا از راه سببها، خیرات را به مخلوقات می رساند. یکی از این خیرات، اهل بیت(علیهم السلام) هستند که طبق متن زیارت جامعه کبیره، اصل، اول و معدن خیرات به شمار می آیند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، با اشاره به روایات، عالَم را متصل به ذوات نورانی چهارده معصوم ذکر نمود به نحوی که خلقت جهان، بدون حضور پیامبر و اهل بیت محقق نمیشد.

خانم نیکپور در شرح قسمتی دیگر از دعا(و آمَنُ سَخَطُهُ عِند کُلّ شَیء)به ذکر روایتی پرداخت که:خداوند چند چیز را در چند چیز پنهان نموده:اسم اعظم خود را بین سایر اسماء، صلاه وُسطی را بین سایر نمازها، استجابت دعا را بین همه دعاها، شب قدر را بین شبهای ماه مبارک رمضان، بنده واقعی را بین بنده های دیگر، رضایت خودش را در طاعتش و غضب و سخط خود را در نافرمانی ها مخفی نگه داشته.

وی اظهار داشت:خداوند متعال، غضب و سخط خود را در نافرمانی ها مخفی داشت تا بندگان هیچ معصیتی را کوچک و حقیر نشمارند و با توجه به مقام الهی، از گناهان بپرهیزند.

کارشناس مذهبی به بیان روایتی پرداخت که یاران حضرت عیسی(علیه السلام) از ایشان خواستند سخت ترین چیزها را به آنها یاد دهد، آن حضرت فرمود:خشم الهی و برای دوری از آن خودتان خشمگین نشوید و منشأ خشم و غضب انسان، خودبرتربینی و کوچک شمردن دیگران است.

وی در پایان با استناد به روایتی، غضب را کلید هر شرّی دانست و به دوری از آن تاکید ورزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.