لبیک به فرمان رهبری

وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد…??
لبیک به فرمان جهاد تبیین

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت اول

✅آنچه وظیفه‌ی همه‌ی ملّت اسلام و همه‌ی امّت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است؛ این در درجه‌ی اول.

?هم علما مسئولند،

?هم تحصیل کرده ها مسئولند،

?هم همه کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که روشنگری کنند

 و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمی دانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است.

⚔️جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛

✅جهاد، شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است.

امروز به خاطر اینکه این فریضه را – فریضه‌ی تبیین را- ما درست انجام ندادیم، یک عدّه ای دچار گمراهی‌اند.?

شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ی دل ملّت و امید آینده‌ی این کشورید، به مسئله‌ی «تبیین» اهمیت بدهید.

?خیلی از این حقایق هست که باید تبیین بشود.

❌در قبال این حرکت گمراه کننده ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است

❌و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است

❌ و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها،

✅«حرکت تبیین» خنثی کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.

#معاونت_فرهنگی

#مدرسه_علمیه_الزهرا_سلام_الله_علیها_یزد

@yazd_alzahra

????????????????????????????

قسمت دوم

?هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.

✅امروز خوشبختانه میدان باز است برای این افکار.

این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛

✅می توانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید،

✅پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام آفرینی ها را در این فضا با استفاده‌ی از این امکان منتشر کنید

✅ و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.

⚠️البته اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ی اخلاقی در این کار پیروی کرد.

⛔️از این کاری که بعضی ها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقاله ها و اینجا و آنجا انجام می‌دهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه می‌شوند، باید به شدت اجتناب کرد.

❇️بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به کارگیری اخلاق منتشر کرد.

⚜️امروز همه‌ی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.

امیدوارم إن شاء الله خدای متعال همه‌ی شما را موفق کند.?

#مدرسه_علمیه_الزهرا_سلام_الله_علیها_یزد

???

@yazd_alzahra

????????????????????????????

قسمت سوم

?جوانهای ما امروز بحمدالله مجهّزند؛ مجهّز به فکر، مجهّز به عقلانیّت، مجهّز به آگاهی های فراوان، و می توانند در این زمینه ها خیلی تلاش کنند.

?خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان تبیین و افشاگری، یعنی راهی که زینب کبری سلام الله علیها در این چهل روز انجام داد.

?[امانت انقلاب اسلامی، بار سنگینی است بر دوش ملّت شریف ایران به ویژه نخبگان و جوانان که باید تا ساحل مقصود برساند.]?

?به شما جوانان قشرهای مختلف این کشور و به خانواده های گوناگون، از متوسط ها، پایین تر از متوسط ها و بالاتر از متوسط ها عرض کنم که عزیزان من! بارِ سنگینِ حفظِ این امانت الهی که امانت پیغمبران است، بر دوش شما است.

✅جمهوری اسلامی، امانت تاریخی انبیای عظام الهی است.

آرزوی موسی و عیسی و آرزوی همه‌ی اولیا و أئمه‌ی بزرگوار ما است که امروز تحقّق پیدا کرده است؛ ولو ناقص. ⚜️

(کاملش هم، إن شاء الله، در دوران حکومت کبری و ولایت عظمای حضرت بقیه الله فی الأرضین أرواحنا لتراب مقدمه الفداء ظاهر و آشکار خواهد شد.) این، بارِ خیلی سنگین و محموله‌ی پر ارزشی است. این را شما باید حفظ کنید.?

????????????????????????????

قسمت چهارم

#جهاد_تبیین ۴⃣
✅زندگی یعنی جهاد در راه اهداف
اگر ما جمهوری اسلامی را به این معنا می دانیم که نظامی بر پایه‌ی ارزشهای نوین و دارای جهت گیری ویژه ای به سمت اهداف متعالی است و باید ارزشهای جدیدی داشته باشد،
⚜️بر اساس این ارزش ها، هدفهایی ترسیم می شود و در جهت این هدفها مسیرهایی مشخّص می گردد.
زندگی یعنی تلاش در این مسیرها؛ و «إنّما الحیوه عقیده و جهاد» یعنی همین.
⚠️همه‌ی معنای جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است.
 جهاد یعنی مجاهدت کردن و تلاش کردن.
زندگی یعنی اینکه ما این هدفها را ترسیم کنیم و ارزشهایی را که برای ما عزیز و محترم است مشخص کنیم و بعد با همه‌ی قوا بکوشیم؛ اصلا زندگی جز این معنا ندارد؛
 والّا اگر انسان از ارزشهایی_ آن ارزش ها هرچه می خواهد باشد_خالی باشد، به یک جماد تبدیل خواهد شد؛ یا یک حیات نباتی خواهد داشت؛?
یا احیاناً یک حیات حیوانی خواهد داشت؛ جذب کن و رشد کن و باز تلاش کن برای اینکه گیر بیاوری، تا مجدّداً جذب کنی و رشد جسمانی و مادّی کنی!?
 اینها که ارزشی ندارد؛ این زندگی، انسانی که نیست.
?این حرفی که میزنم مخصوص ما هم نیست؛ این طور نیست که من بخواهم ادّعا کنم، یا هر کسی بخواهد ادّعا کند که این مربوط به یک محدوده‌ی خاصّ جغرافیایی یا محدوده‌ی خاصّ اعتقادی است؛
⚠️ اصلا برای هوشمندان عالم، زندگی جز این معنایی ندارد؛ فکری می کنند، هدفی ترسیم می کنند و به شوق آن هدف، تلاش مداومی را ادامه می دهند و پی می گیرند؛
هرچه هم آن تلاش سخت تر باشد و بیشتر عرق آدم را دربیاورد، بعد از اینکه این تلاش انجام شد، آدم خوشحال تر است.?

????????????????????????????

قسمت پنجم

??شما اگر یک روز ورزش سنگینی بکنید، بعدش احساس رضایت بیشتری می کنید.

?علاوه بر اینکه خود آن ورزش هم تأثیری در جسم شما می گذارد و نشاطی به شما می دهد که طبیعی و قهری است و دست شما نیست چه بخواهید و چه نخواهید، ورزش در جسم شما اثر میگذارد_

☺️یک چیز دیگر هم هست، و آن اینکه شما احساس میکنید که امروز کار بیشتری کرده اید.

? یک روز وقتی شما یک ساعت بیشتر وقتتان را مصرف میکنید_البته از روی اختیار، نه اجبار؛

 کار اجباری این خواص را ندارد_ آخر سر می گویید امروز یک ساعت بیشتر ماندم؛ یعنی یک خشنودی از خودتان و از کار خودتان دارید.⌚️

 بنابراین هرچه این تلاش سخت‌تر، سنگین‌تر، پیگیرتر و به نظر خود آدم درست تر باشد، انسان خوشحالی اش هم  بیشتر است؛?

✅ این یک اصل کلّی است؛ این مخصوص ایران و توران و شرق و غرب عالم نیست؛ همه جا همین طور است؛ هرجا که یک مشت اندیشمند دارند زندگی میکنند.

ما حالا در این نظام زندگی میکنیم. این نظام، نظامی است که به دنبال زحمت و تلاش ارزشمندی که آن هم باز به نوبه‌ی خود دنبال هدفی بوده به وجود آمده است؛

⚠️ بنابراین، نظام مال ما هم نیست که بتوانیم آن را به همدیگر ببخشیم یا از هم  اغماض کنیم؛

 من بگویم خیلی خب، اینجا را خراب کردی، عیبی ندارد؛ چون شمایید!

⛔️نه ما حق داریم نسبت به کسی در مسائل اساسی اغماض کنیم و از کیسه‌ی خلیفه ببخشیم،

 نه کسی حق دارد متقابلا به ما از کیسه‌ی خلیفه چیزی ببخشد و اغماض کند؛

اصول پذیرفته شده‌ای وجود دارد که متعلّق به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

????????????????????????????

قسم ششم

#جهاد_تبیین

تعریف جهاد

«والجهاد» که جهاد، آن عرض عریض و آن عمل شامل و عام و نافعِ تمام نشدنی است که در انواع و اشکال مختلف تحقّق پیدا میکند.

ما در اوّل «کتاب جهاد» عرض کردیم که معیار جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزی است که امروز در زبان فارسیِ ما در کلمه‌ی «مبارزه» وجود دارد. فلانی آدم مبارزی است؛ فلانی آدم مبارزی نیست. نویسنده‌ی مبارز، نویسنده‌ی غیر مبارز.

عالِم مبارز، عالم غیر مبارز. دانشجوی مبارز و طلبه‌ی مبارز؛ دانشجوی غیر مبارز و طلبه‌ی غیر مبارز. جامعه‌ی مبارز و جامعه‌ی غیر مبارز.  پس جهاد یعنی «مبارزه».

انقلاب می خواست به همه‌ی کسانی که در هر نقطه ای از دنیای اسلام هستند، نشان بدهد که این الگو تحقّق یافتنی و شدنی است؛ این هم نمونه اش.

این آن چیزی بود که به عنوان هدف انقلاب وجود داشت. این هدف از اوّل بود، به شما عرض می کنم که امروز هم همین هدف هست، در آینده هم همین هدف خواهد بود؛ این هدف ثابت است. این حلقه‌ی اول بحث ما. حلقه‌ی دوم بحث این است که این هدف را انقلاب اسلامی داشت؛ ما در خلأ که زندگی نمی کنیم، ما در یک واقعیاتی داریم زندگی میکنیم؛ این واقعیات چقدر برای رسیدن به این هدفها کمک بود یا مزاحمت بود؟

یقیناً اگر مزاحمتهایی که حالا می شمارم وجود نداشت، رسیدن به این هدف، زمان زیادی نمی خواست. شاید در طول پنج سال، ده سال یک گروه متشکّل قوی می‌توانستند این اهداف را برآورده کنند؛ منتها در سر راه انسان موانع وجود دارد.

اساساً همین وجود مانع است که به تلاش انسان معنا و حقیقت معنوی می بخشد و اسمش می‌شود جهاد؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنی نداشت. جهاد یعنی جدّ و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع.

#معاونت_پژوهش

#مدرسه_علمیه_الزهرا_سلام_الله_علیها_یزد

????????????????????????????

قسمت هفتم

جهاد یعنی چه؟ هر تحرّکی اسمش جهاد نیست. تحرّکی با خصوصیّاتی اسمش جهاد است. یکی از خصوصیّات این تحرّک که اسمش جهاد است، این است که انسان بداند این در مقابل دشمن است؛ یعنی بداند در مقابل یک حرکتِ خصمانه و غرض آلودی است که دارد انجام میگیرد. حرکتی که در مقابل یک چنین جهت گیری خصمانه وجود دارد، یکی از شرایط اصلی جهاد است.

جهت دوّمی که در مفهوم جهاد حتماً بایستی ملاحظه بشود، استمرار و همه جانبگی است، هوشمندانه بودن است، مخلصانه بودن است. این جور تحرّکی اسمش جهاد است. بنابراین جهاد اقتصادی یعنی حرکت مستمرِّ همه جانبه ی هدفدارِ ملّت ایران با نیّت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم آلود و غرض آلود دشمن.

جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیّه ی میادین زندگی، جهاد لازم است. جهاد یعنی تلاش بی وقفه، همراه با خطر پذیری _در حدّ معقول البتّه_ و پیشرفت و امید به آینده.

ارکان تحقّق جهاد

در مبارزه، دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد و تحرّکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستویِ خانه که نمیتواند مبارزه کند! در مبارزه، باید جدّ و جهدی وجود داشته باشد. اگرچه در صُوَری، مبارزه با نفس هم میدانهایی دارد.

????????????????????????????

قسمت هشتم

امّا حالا مثالهایی که میزنیم برای مبارزات اجتماعی و اینها است. پس، اوّل اینکه در آن جدّ و جهد و تلاش و تحرّک باشد. دوّم اینکه، در مقابلش دشمنی باشد.

مبارزه، در آنجا که دشمن نیست، معنا ندارد. پس، جهاد متقوّم بر این دو رکن است؛ یکی اینکه در آن جدّ و جهد باشد؛ دیگر اینکه در مقابل دشمن باشد. اگر کسی علیه دوست جدّ و جهد کند، این جهاد نیست؛ بلکه فتنه و اخلال است. اگر کسی در مقابل دولت حق، در مقابل صلاح و نظام حق، جد و جهد و تلاش کند، این فتنه و محاربه است؛ جهاد نیست. حال این جد و جهدی که انجام میگیرد، به هر شکلی باشد _چه به شکل نوشتن، گفتن، کتاب، و چه به شکل شب نامه، شایعه پراکنی، نق زدن و منفی بافی_ همه اش فتنه گری و اغواگری، و بعضی از اشکالش محاربه است. اگر همه‌ی اینها در مقابل دشمن خدا و دشمنِ “علی لسان الله و لسان رسوله و اولیائه علیهم السلام” باشد، میشود “جهاد فی سبیل الله”. پیغمبر به این گونه جهاد دعوت میکند. پس، تنبلی و نشستن و بیکارگی و بی اهتمامی، از امّت پیغمبر خواسته نیست. جهادِ دائم.

????????????????????????????

قسمت نهم

#جهاد_تبیین

میدانهای مختلف جهاد

جهاد یعنی مبارزه برای یک هدف والا و مقدّس. میدانهایی دارد؛ یکی از میدانهایش حضور در نبردهای مسلّحانه ی رایج جهانی است. میدان سیاست هم دارد؛ میدان علم هم دارد؛ میدان اخلاق هم دارد. ملاک در صدق جهاد این است که این حرکتی که انجام میگیرد، جهت دار و مواجه با موانعی باشد که همّت بر زدودن این موانع گماشته میشود؛ این میشود مبارزه. جهاد یعنی یک چنین مبارزه ای، که وقتی دارای جهت و هدف الهی بود، آن وقت جنبه ی تقدّس هم پیدا میکند. شما مبارزه ی علمی می کنید؛ زیرا این کار شما به طور واضح دشمنان بسیار سرسختی دارد که نمیخواهند این حرکت علمی و تحقیقی انجام بگیرد. لذا به نظر من جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است؛ یک سمت گیری و حرکت است. هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم، کشور را به سمت سربلندی و عزّت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده ایم.

????????????????????????????

قسمت دهم

#جهاد_تبیین

شعبه های جهاد

جهاد یعنی مبارزه.

در زبان فارسی، جنگ و ستیزه گری معنای مبارزه را نمی دهد. می گویی من دارم مبارزه میکنم؛ مبارزه‌ی علمی میکنم، مبارزه‌ی اجتماعی میکنم. مبارزه‌ی سیاسی میکنم. مبارزه‌ی مسلّحانه میکنم؛

همه‌ی اینها مبارزه است و معنا دارد. مبارزه یعنی تلاش پر نیرو در مقابل یک مانع یا یک دشمن. اگر هیچ مانعی در مقابل انسان نباشد، مبارزه وجود ندارد. در جاده‌ی آسفالته انسان پایش را روی گاز بگذارد و با باک پر از بنزین سفرکند، این را مبارزه نمی گویند.

مبارزه آنجایی است که انسان با مانعی برخورد کند که این مانع در جبهه های انسانی میشود دشمن و در جبهه های طبیعی میشود موانع طبیعی. اگر انسان با این موانع درگیر شود و سعی کند آنها را از میان بردارد، این میشود مبارزه.

جهاد در زبان عربی عیناً به همین معنا است؛ یعنی مبارزه.

جهادِ در قرآن و حدیث هم به همین معنا است. همه جا به معنای جنگ مسلّحانه نیست. البته یک جا با جنگ مسلّحانه تطبیق میکند، یک جا هم با جنگ غیر مسلّحانه تطبیق می کند.

آن گاه امیر المؤمنین این کلمات را شرح میدهند. هم صبر را، هم یقین را، هم عدل را، هم جهاد را، مثلاً میفرمایند جهاد چهار شعبه دارد:

-امر به معروف

-نهی از منکر

-راستگویی

-صداقت در مواضع

درست در همین معنایی که امروز ما در موضع گیری معنا میکنیم. یعنی انسان در مواضع سیاسی و اجتماعی صداقت داشته باشد. بنابراین صدق در مواضع، خودش جهاد است. «منَ المؤمنین رجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا اللهَ علیهِ» به آن معناست.

????????????????????????????

قسمت یازدهم

یکی دیگر از شعبه های جهاد «و شنئان الفاسقین» است؛ یعنی جداشدن از جریان فسق و کفر؛ این را من مخصوصاً به شما می گویم. این را همه توجه داشته باشید. باید حساب شما از این جریان جدا باشد. با آن مخلوط نشود. شماها با من‌ آشنا هستید و ما حدود هشت سال با شما بوده ایم؛ با بعضی هم که خیلی بیشتر.

بنده هیچ اعتقاد ندارم که با کفّار باید قطع رابطه کرد؛ نه، مرز شما و کفّار باید معلوم باشد. مرز شما و فسّاق باید معلوم باشد. مرز شما با آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند، باید معلوم باشد.

یک وقت هم لازم است در جایی انسان با همان کسی هم که جمهوری اسلامی را قبول ندارد، تعامل کند. اما معلوم است که او، اوست و شما، شمایید؛ مخلوط نشوید.

من همیشه از بعضی‌ها در همین نظام و مجموعه‌ی خودمان گله‌مند بودم؛ چون اینها مرزها را پاک کرده اند. به اینها گاهی می گفتم وقتی شما مرز را پاک میکنید، اشکالش این است که بسیاری به خاطر نبودن مرز، از این طرف میروند آن طرف، از آن طرف می‌آیند این طرف؛ مرتّب رفت و آمد میکنند؛ یعنی حدود فراموش میشود. یک کشور اگر مرزش مشخّص نباشد، هویّت جمعی و وحدت جمعی ندارد. بگذارید مرزها مشخص باشد؛ معلوم باشد شما کجایید، آنها کجا هستند.

مَن شَنِئَ الفاسقینَ و غَضِبَ لله غَضِبَ اللهُ لهُ؛ شما به خاطر خدا خشم بگیرید، خدا هم به خاطر شما خشم میگیرد؛ «و أرضاهُ یومَ القیامه»

#معاونت_پژوهش

#مدرسه_علمیه_الزهرا_سلام_الله_علیها_یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.